Mobilna informacja pasażerska


Z myślą o użytkownikach transportu miejskiego, zarówno dla tych, którzy podróżują codziennie jak i dla okazjonalnych pasażerów została przygotowana przez firmę Taran aplikacja myBus online.

Oprócz tradycyjnego rozkładu jazdy, czyli tzw. tabliczki przystankowej, aplikacja potrafi wyświetlać najbliższe odjazdy w formie tzw. tablicy najbliższych odjazdów, na podstawie danych uzyskanych ze śledzenia pojazdów przez system GPS. Jest to wersja zwana on-line. Dzięki temu uzyskujemy znacznie dokładniejszą godzinę pojawienia się pojazdu na przystanku, uwzględniającą nieprzewidziane opóźnienia, czy przyspieszenia kursów. Jest to obrazowanie aktualnego stanu komunikacji, a nie zaplanowanego w rozkładzie jazdy.

Aplikacja myBus online jest częścią Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP) wchodzącego w skład oprogramowania MUNICOM.premium autorstwa firmy PZI TARAN. System ten, zainstalowany w wielu miastach w Polsce, pozwala pasażerowi na dostęp do informacji o komunikacji, m. in.:

  • w wersji on-line na elektronicznych tablicach informacyjnych na przystankach lub tzw. tablicach wirtualnych (odwzorowanych stanach tablic elektronicznych w przeglądarce WWW),
  • w wersji on-line w przeglądarkach WWW z interfejsem poprzez GoogleMaps,
  • w wersji off-line w przeglądarkach WWW z interfejsem poprzez klasyczne strony HTML,
  • w wersji on-line w urządzeniach przenośnych obsługujących strony WAP,
  • w wersji on-line w urządzeniach przenośnych obsługiwanych przez system Android (opisywana aplikacja myBus online)

Aplikacja myBus online dzięki rozbudowanemu wyszukiwaniu przystanków, z listy wszystkich, najbliższych, ulubionych, czy też z mapy, pozwala w łatwy sposób dotrzeć do odpowiedniego rozkładu jazdy.

Co odróżnia aplikacje myBus online od innych podobnych aplikacji:

  • Aplikacja może działać zarówno w trybie on-line, jak i w trybie off-line.
  • Wersja off-line, choć zawiera pewne ograniczenia, pozwala korzystać z pobranego jednorazowo rozkładu jazdy bez dodatkowego łączenia się z internetem.
  • Aplikacja w wersji on-line aktualizuje wszystkie niezbędne dane na bieżąco, a źródłem aktualizacji są te same dane, które w innych kanałach są udostępniane przez przewoźnika, czy też organizatora komunikacji. Przykładowo informacja na tablicy elektronicznej na przystanku wyświetlająca czasy przyjazdu pojazdów z uwzględnieniem aktualnego położenia pojazdu i stanu komunikacji (czyli on-line) jest tożsamą z informacją wyświetlaną w aplikacji myBus online, a także z informacją na stronie WWW. Predykcja spodziewanych czasów przyjazdu na przystanki pochodzi z tego samego silnika wyliczającego te czasy.
  • Aplikacja w wersji on-line pokazuje nam także komunikaty od dyspozytorów ruchu o ile takowe są przez niego przesyłane do tablic przystankowych (funkcja dostępna od wersji 2.0).
  • Wyszukiwarka połączeń opiera swe wyliczenia o stan on-line a nie tylko o dane rozkładu jazdy (funkcja dostępna od wersji 2.0).

Aplikacja myBus online aktualnie obsługuje następujące miejscowości:

  • Bolesławiec (MZK)
  • Dębica (MKS)
  • Elbląg (ZKM)
  • Gdańsk (ZKM)
  • Kielce (ZTM)
  • Lublin (ZTM)
  • Mielec (MKS)
  • Puławy (MZK)
  • Suwałki (PGK)
  • Świdnica (MPK)
  • Świerklaniec (PKM)
  • Wałbrzych (ZDKiUM)
  • inne..